Leren

Tips voor het bespreken van volwassen actualiteiten met kleine kinderen.

Noot van de redactie: ouders beslissen en het is aan hen of en hoe deze onderwerpen met hun kinderen worden besproken. We weten echter dat soms, wanneer een ouder niet beschikbaar is, of je toestemming hebt gekregen om dit soort problemen te behandelen, zal het volgende je helpen bij het navigeren door het gesprek.

“Tante, wat is seksuele intimidatie?” En nu zit je vast: hoe praat je over seksuele intimidatie als ze niet eens over seks hebben gesproken?

Begin altijd met één onderwerp. Jonge kinderen hebben moeite met het begrijpen van abstracte concepten. Maar u kunt hen beginnen te leren over het nieuws, en dat wat zij zien en horen op de radio, tv en over wat er in de wereld is gebeurd.

Er is geen reden om specifiek te praten over seksuele intimidatie met zeer jonge kinderen, tenzij ze ernaar vragen. Als ze het ter sprake brengen, wees dan voorbereid. Met deze tips kunt u praten over seksuele intimidatie met kinderen van kleuterschool tot vroeg elementair:

Stel open vragen en niet-veroordelende vragen. Dit koopt wat tijd en laat je weten welke informatie je moet corrigeren, wat je kunt overslaan en waar je op moet focussen. Stel vragen zoals: “Waar heb je die zin geleerd ?,” “Wat heb je nog meer gehoord?” “Wat denk je dat het is?”, “Waarom denk je dat?” En “Hoe heb je dat gemaakt?” voel je je dat te horen? ”

Blijf neutraal en geruststellend. Wanneer jonge kinderen voelen dat de belangrijke volwassenen in hun leven boos of overstuur zijn, kunnen ze soms het gevoel hebben dat het hun schuld is. Het lijkt misschien voor de hand liggend, maar het is de moeite waard om je kinderen te vertellen dat je niet boos op ze bent. Zeg dingen als: “Het is altijd OK om mij iets te vertellen, zelfs als je denkt dat het iets slechts is.” “Dit is een moeilijk onderwerp, maar ik ben blij dat je mij erover hebt gevraagd.”

Wees eerlijk, maar overdrijf niet. Je hoeft kinderen niet meer te bieden dan wat ze moeten weten om hun nieuwsgierigheid te bevredigen. Gebruik termen die ze zullen begrijpen, bijvoorbeeld ‘pesten’, ‘privé’, ‘privégedeeltes’ en zelfs ‘baby’s maken’ als je familie die zin gebruikt. Zeg: “Intimidatie betekent pesten. Seksuele intimidatie is wanneer iemand praat over het lichaam van zichzelf of iemand anders of privé-delen – maar niet wanneer het passend is, zoals bij de dokter. Soms kan een seksuele gewelddadige persoon de andere persoon raken of omhullen zonder toestemming te vragen .”

Leg uit waarom het op het nieuws is. Zelfs met kleine kinderen die het concept van de 24-uurs nieuwscyclus niet begrijpen, helpt het om de zaken in verband te brengen. Anders kan de constante berichtgeving ervoor zorgen dat ze zich overweldigd en verward voelen. Als je kunt, laat het nieuws dan uitgeschakeld wanneer jonge kinderen luisteren of kijken. Zoek in plaats daarvan naar leeftijdsgebonden nieuwsbronnen. Zeg: “Seksuele intimidatie is tegen de wet – net als iets nemen dat niet van jou is. De mensen in het nieuws hebben mogelijk de wet overtreden.”

Help ze zichzelf en anderen te beschermen. Grijp de kans om de lessen rond pesters en grenzen te versterken. Herinner hen eraan dat hun lichamen van hen zijn en dat niemand het recht heeft erover te praten of ze aan te raken op een manier die hen ongemakkelijk maakt. Als de kleuterschool of lagere school van je nichtje of neef een beleid heeft over studenten die andere studenten niet raken, kun je praten over waarom dat belangrijk is en wat er gebeurt met andere studenten die deze regel niet kunnen volgen. Leg uit dat zij ook het recht van andere mensen moeten respecteren om hun lichaam privé te houden. Zeg: “Als iemand iets over je lichaam zegt of je aanraakt of als je iemand anders pestend tegenkomt, moet je hem vertellen om te stoppen en het de verantwoordelijke volwassene te vertellen.” Leg zo nodig uit dat uw nichtje of neef niet in de problemen komt om het te vertellen, hoewel pestkoppen zeggen dat ze het niet moeten vertellen.